Ova strana je posvećena slučaju plagijata likovnog dela "Mapa Afrike, Senegala i grada Sen Luj"
U maju 2016. godine, Muzej afričke umetnosti u Beogradu me je pozvao da osmislim originalni crtež mape Afrike i Senegala i za ovaj rad obećao simboličan honorar, bez ugovora. Nacrtala sam rešenje mape, ali me je muzej obavestio da nije zadovoljan mojim radom i da prekida saradnju. Međutim, moje rešenje je ipak iskorišćeno, deformisano i objavljeno od strane muzeja bez navođenja mene kao autorke. Originali crtež je u "novom" tretmanu vulgarizovan prebacivanjem u digitalnu ilustraciju, gde je izgubljen kvalitet rukopisne mape, a dodavanjem mape drugog, takođe nepotpisanog autora rad dodatno oskrnavljen. Plagijat moje mape je odštampan u velikom formatu i javno izložen u Muzeju afričke umetnosti u Beogradu od juna do novembra 2016. godine. Takođe, publikovan je u katalogu, u tiražu od 700 primeraka, koji se i dalje prodaje u muzeju.
Pokrenula sam sudski proces zbog kršenja autorskih prava 2017. godine, a 30.6.2021. objavljena je presuda da je moj tužbeni zahtev usvojen i da je Muzej afričke umetnosti u Beogradu u obavezi da plati naknadu imovinske i moralne štete koju mi je naneo, kao i naknadu mojih sudskih troškova.
Šejma Fere , likovna umetnica
Beograd, 2.7.2021.
Na "novom" radu su prepisane osnovne karakteristike mog rada, broj toponima, pa čak i moja originalna rešenja za pisanje naziva - "greške" u pisanju naziva.
Prepisivač je napravio izmenu dela koji označava grad Sen Luj za rad drugog autora, takođe nepotpisanog David Robinsona, a prepisao tekst sa moje mape i dodao “Senegal river” sa druge mape.
Na mom rešenju mape Sen Luja, deo grada N’Dar Toute je napisan bez slova ‘e’ kao N’Dar Tout, dok je Guet Ndar napisan kao Guet N’Dar.
Zvanični nazivi Moja rešenja
Vallée du Ferlo Vallée d’Ferlol
Thiès
Thiés
Niokolo Koba Nikolo Koba
Pozicija gradova Sen Luj i Ties je u mom rešenju pomerena u odnosu na zvaničnu mapu.
Na ilustraciji je crvenim strelicama označena zvanična pozicija gradova Sen Luj i Ties. Plavim strelicama je označena pozicija gradova Sen Luj i Ties na mom crtežu i na plagijatu.
Thiès i Thiés
Grad Thiès napisala sam kao Thiés sa akcentom 'é'.
Afrički kontinent je u mom rešenju predstavljen bez naziva. Linije granica i elemenati u odnosu na zvaničnu mapu su izmenjeni. Najupadljiviji je nedostatak država Togo, Južnog Sudana, Ruande, Burundi, Ekvatorijane Gvineje, Sinajskog poluostrva, jezera Viktorija i Tanganjika i Rta Dobre Nade.
Plagijator je napravio izmenu dela koji označava grad Sen Luj (slika A) i tu je precrtao drugu mapu takođe nepotpisanog autora dr David Robinsona (slika B)
Mapa Sen Luja u 19. veku; autor dr David Robinson . MATRIX: The Center for Humane Arts, Letters and Social Sciences Online at Michigan State University
http://aodl.org/islamictolerance/saintlouis//object/36-151-1A/
Portret mape Senegala : prepisane konture originalnog crteža. Levo zvanična mapa Senegala , desno zaokružene razlike mog crteža i poklapanje linija na objavljenoj ilustraciji - Prepisan je "repić" punoglavca - granica između države Mali i Gvineje.
Uporedni detalji zvaničnih mapa Senegala: sever Senegala u mom rešenju pojednostavljene konture, delta reke Saloum izmenjene forme "zuba".
- Muzej afričke umetnosti u Beogradu je tražio od autora izradu originalnog crteža mape za tekući projekat izložbe u zamenu za honorar u iznosu od 3.000,00 dinara. Autor Šejma Fere je pristala da za simboličan honorar osmisli crtež, kao podrška u važnom predstavljanju kolegi Katarini Radović, čija je samostalna izložba fotografija predmet projekta u Muzeju afričke umetnosti u Beogradu.
14.maj, 2016. Katarina Radović piše Muzeju: " ...moja prijateljica radosno prihvata predlog da nacrta mapu. "
16.maj, 2016. Muzej piše Šejmi Fere: " Sve materijale bi morali da imamo do kraja maja, naročito ako se radi o nekom umetničkom delu, kao što bi u slučaju tvog kolaža to bilo....Još jednom, hvala na podršci!
- Muzej je primio crtež u digitalnom obliku, a potom otkazao poslovni odnos sa autorom. Crtež je primljen, a honorar nije isplaćen.
Citati zvaničnih pisama od Muzeja koji se odnose na poslovni odnos sa Šejmom Fere:
13.jun,2016. "Imala sam utisak da je Šejma htela da ubaci boje, ali se suzdržavala jer nije znala kako će izgledati baner do mape, pa sam mislila sada da će joj biti lakše i lepše da ubaci boje sama... Šejma je onda završila svoj deo posla. U katalogu smo pomenuli da je ona crtala mapu..."
13.jun,2016. "Šejma, Molim te mi samo pošalji još jednom ovu verziju mape u najboljoj mogućoj rezoluciji. "
14.jun,2016. "Hvala na poslatom fajlu... Što se tiče novca, moraš da dođeš po njega lično, jer mi treba tvoj potpis. "
18. jun, 2016. "Videćemo šta možemo sa ovim Šejminim mapama, mada, kao što znaš, nisam baš najsrećnija sa tim, mogla je da se potrudi malo više ili bar uradi ono što joj je konačno traženo. Kad smo kod perfekcionizma, mapa nam nije jača strana. Da Šejmu potpišem ovako? Мапа Шејма Фере Map Šejma Ferré "
20.jun,2016. "Stavila sam na razmatranje Šejminu mapu i otvorila glasanje za njeno konačno prihvatanje i uključivanje u katalog i izložbu...Kolege koje su danas bile pristune su glasale da se Šejmina mapa ipak ne primi...Direktorka je takođe bila za promenu mape... Pošto će mapa morati da se radi ponovo, honorar predviđen za Šejmu pokriva troškove nove izrade."
20.jun, 2016. Šejma Fere piše Katarini Radović: "U katalogu i na izložbi ne mogu da koriste moje grafičko rešenje ni pojednačno ni u celosti. To podrazumeva raspored pojednačnih elemenata mapa Senegala, Sen Luja i Afrike, rešenje sa linijama koje ističu Sen Luj iz veće mape Senegala i Afrike u gornjem desnom delu kompozicije, i bilo kakvo baziranje na mom crtežu, znači crtanje kontura zasnovanih na njemu. Ako bude trebalo, spremna sam i legalno da štitim svoja prava."
- 28.jun 2016. Muzej afričke umetnosti u Beogradu je crtež "Mapa Afrike, Senegala i Sen Luja" autora Šejme Fere bez saglasnosti autora iskoristio, deformisao i objavio nepotpisan. Originali crtež je vulgarizovan prebacivanjem u digitalnu ilustraciju, gde su linije izgubile kvalitet i vitalnost crteža olovkom, a toponimi ispisani tušem su prekucani u neprikladni font, dok je pojednostavljivanjem i dodavanjem mape drugog, takođe nepotpisanog autora crtež dodatno oskrnavljen.
Plagijat je odštampan u dimenzijama 100x100cm i takav javno izložen u Muzeju, od 28.juna do 24.novembra 2016. godine. Za to vreme plagijat je promovisan putem tribina, aktivnosti sa publikom, štampanih medija, televizije i društvenih mreža.
Plagijat je publikovan i preko cele strane u izložbenom katalogu. Katalog je odštampan u tiražu od 700 primeraka, prodaje se u muzejskoj radnji i katalogizovan je u Narodnoj biblioteci Srbije.
- Zastupnik oštećenog autora je 8.avgusta 2016. kontaktirao Muzej u cilju mirnog rešenja spora, ali Muzej nije pristao da se spor reši mirnim putem.
-20.oktobra 2016. Muzej je uputio oštećenom autoru pismo pred utuženje zbog javnog govora o ovom slučaju plagijata.
- do 24.novembra 2016, Muzej nastavlja da javno izlaže, a i dan danas prodaje katalog sa objavljenim plagijatom
IZ ZAKONA O AUTORSKOM I SRODNIM PRAVIMA, Član 2
Autorsko delo je originalna duhovna tvorevina autora, izražena u određenoj formi, bez obzira na njegovu umetničku, naučnu ili drugu vrednost, njegovu namenu, veličinu, sadržinu i način ispoljavanja, kao i dopuštenost javnog saopštavanja njegove sadržine.
Autorskim delom smatraju se, naročito:
1) pisana dela (knjige, brošure, članci, prevodi, računarski programi u bilo kojem obliku njihovog izražavanja, uključujući i pripremni materijal za njihovu izradu);
2) govorna dela (predavanja, govori, besede i dr.);
3) dramska, dramsko-muzička, koreografska i pantomimska dela, kao i dela koja potiču iz folklora;
4) muzička dela, sa rečima ili bez reči;
5) filmska dela (kinematografska i televizijska dela);
6) dela likovne umetnosti (slike, crteži, skice, grafike, skulpture i dr.);
7) dela arhitekture, primenjene umetnosti i industrijskog oblikovanja;
8) kartografska dela (geografske i topografske karte);
9) planovi, skice, makete i fotografije;
10) pozorišna režija.
Fotografije iz Muzeja afričke umetnosti u Beogradu, izložena "nova" ilustracija i katalog.
18.10.2016.
" OPOMENA PRE UTUŽENJA
Moj vlastodavac Muzej africke umetnosti iz Beograda, ovlastio me je da preko Vas upozorim vašeg klijenta Šejme Fere, iz Beograda, da odmah ukloni sve sadržaje (postove i profile sa svog fejsbuk profila, kao i link http://leschoses.jimdo.com/a-case-of-plagiarism/), a koji se sadržaji odnose na poslovni odnos gosp. Šejme Fere, kao izvršioca i Muzeja afričke umetnosti u Beogradu.
Kao što Vam je poznato, povodom medjusobnog odnosa strana postoji nesporazum - da li je izvršen medjusobni ugovor o narudžbini autorskog dela (izrada mape, ilustracije).
Strane su započele razgovor da isti nesporazum reše mirnim putem, koji razgovor nije okončan.
Sada je očigledno da je gosp. Šejme Fere bira drugi put - da se Muzeju afričke umetnosti nanese štetu bez prethodno utvrdjenih činjenica.
Molim Vas da odmah preduzmete radnje da Šejma Fere sa društvenih mreža ukloni sve navedene sadržaje, kao i prestane sa istim ili sličnim aktivnostima u daljem periodu.
U slučaju da tako ne postupi bićemo prinudheni da protiv nje pokrenemo sudski spor za naknadu štete kao i krivićni postupak zbog narušavanja poslovnog ugleda Muzeja.
U Beogradu, 18.10.2016. Za Muzej afričke umetnosti u Beogradu,
po punomoćju,
Dragan Veličković, adv. "
24.03.2018.
U svom odgovoru na tužbu muzej tvrdi da mape nisu autorsko delo i piše:
"A što se tiče korišćenja samih kontura (granica) Afrike, države Senegal i grad
Sen Luj, koji su prikazani u novoj mapi, tuženi smatra da su to činjenice, deo stvarnosti, a ne ljudskog duha, čije preuzimanje je slobodno, i ne može biti povreda autorskog prava bilo kog
pojedinca."
Što se tiče samog rasporeda pojedinih geografskih pojmova na novoj mapi ( Afrika, Senegal,Sen Luj), raspored je urađen u svemu prema predlogu mape koji je dostavljen tužilji od strane naručioca
posla. "
13.5.2019.
Na ročištu predstavnik muzeja kaže da je moj rad proizvod, a ne autorsko delo, te da sudski veštak ne može da daje mišljenje o autentičnosti.